dinsdag 23 augustus 2011

Handvaten aan manden

Ik had een paar van die handige kunststof manden, waarvan telkens een handvat afbrak. Gevolg was dat ze dus niet meer fatsoenlijk te gebruiken waren. Nieuwe manden zijn niet heel duur, maar soms lastig te vinden. En repareren is goedkoper. Na enig nadenken heb ik een oplossing gevonden.
Waar de handvaten zaten heb ik aan beide zijden een gat gemaakt. Door een van die gaten heb ik 2 touwen gedaan (รก 1.90m) zodanig dat er aan beide zijden van het gat een gelijk stuk touw zat. Toen ben ik gaan knopen.

De ronde platting (ook wel bekend van de scoubidou-touwtjes) leek me heel geschikt.
Alleen de afwerking gaf wat problemen, omdat de knopen behoorlijk strak zitten en het touw daar niet terug door te weven was.
Ik ben nog niet klaar met de laatste mand (ik heb er drie in verschillende maten, want het touw was op, maar ze zijn in ieder geval weer heel goed te gebruiken.



Toen ik aan het einde was gekomen, heb ik twee touwen door het eindgat gedaan, de touwen samengebonden met een halve steek en een van de touwen om de andere drie gewikkeld en door de wikkelingen teruggestoken. Daarna heb ik de overige touwen gevlochten en met een knoop afgewerkt.
Alle uiteinden van de touwen heb ik gesmolten, om te zorgen dat ze niet gingen rafelen.

Het ziet er aardig uit, maar ik ben niet helemaal tevreden. Misschien dat iemand nog een ander idee heeft?



1 opmerking:

  1. Het verbaast me dat ik al zo lang heb gedaan met deze manden. Vandaag heb ik de handvatten vernieuwd van de getoonde mand, omdat ze behoorlijk aan het verslijten waren. Het ziet er weer prima uit en zo kan de mand nog wel even mee.

    BeantwoordenVerwijderen